Impreza w pokoju hotelowym, przemarsz korytarzami w samych kąpielówkach, ochota by spróbować wszystkiego ze stołu szwedzkiego albo wręczanie napiwków portierowi – jest wiele hotelowych sytuacji, które mogą budzić wątpliwości. Rozprawmy się z zatem nimi!
Artykuł powstał przy współpracy z Hotelami SPA Dr Irena Eris.
Przygotowując ten artykuł i film, pytałem obserwatorów na Snapchacie, co uważają za najbardziej irytujące podczas wyjazdów i pobytów w hotelach. Okazało się niestety, że jest to zazwyczaj nieprzestrzeganie podstawowych zasad przez innych gości. Szkoda, ale nadal trzeba przekonywać ludzi do, wydawałoby się, oczywistych reguł.
Z drugiej strony często mamy wątpliwości, jak się zachować w nietypowych sytuacjach, zwłaszcza gdy w hotelach sypiamy rzadko. Zastanawiamy się, czy można jakoś poprawić komfort spania, jak może nam pomóc recepcja, czy powinniśmy wręczać napiwki albo jak się ubierać na śniadanie. Miałem niedawno okazję porozmawiać z obsługą Hotelu SPA Dr Irena Eris w Polanicy-Zdroju, dzięki czemu ten artykuł może być zdecydowanie pełniejszy.
Starałem się przedstawić poniżej wyśrubowaną etykietę luksusowego hotelu, jakim zdecydowanie jest ten pięciogwiazdkowy w Polanicy-Zdroju, ale omówione zasady mężczyzna z klasą może z powodzeniem zastosować w większości dobrych miejsc. Na końcu artykułu znajdziesz jego wersję filmową.
Uprzejma asertywność
Zacznijmy od ogólnego nastawienia. Ono sporo mówi o danej osobie. W hotelu jesteś gościem, obowiązują cię więc wszelkie zasady uprzejmości, jakie powinieneś stosować przebywając w gościnie w jakimkolwiek domu. Nie przyjmuj jednak postawy przepraszającej i nie unikaj za wszelką cenę konfrontacji. Jesteś bowiem też klientem i masz prawo oczekiwać jakości usług na poziomie adekwatnym do ceny.
Właśnie to połączenie asertywności z uprzejmością daje najlepsze efekty. Mężczyzna z klasą nie może przekroczyć granicy, za którą będzie zachowywał się wręcz roszczeniowo, jak rozpieszczony książę. Dlatego warto mieć świadomość czego można od obsługi wymagać.
Portier – boy hotelowy
W wysokiej klasy hotelach spotkasz się z zawodem portiera. Ma on wiele zadań. Może otwierać drzwi do hotelu, wnieść bagaże, pokazać pokój, a nawet odprowadzić samochód na parking. Nie rezygnuj z jego usług, tylko dlatego, że nie jesteś z nimi obyty albo twoja walizka ma kółka i spokojnie sobie sam poradzisz. Pozwól portierowi wykonać swoją pracę. Co ważne, gdy pokaże ci twój pokój, będziesz miał chwilę by sprawdzić czy wszystko się w nim zgadza i ewentualnie poprosić o zmianę na odpowiedniejszy. Portier przekaże tę informację do recepcji i pomoże z przenosinami.
Ciekawostka historyczna – w 1970 roku Bernard Sadow wynalazł walizkę na kółkach, która szybko trafiła do masowej sprzedaży w popularnych sklepach. Pół żartem, pół serio mówi się, że zniszczył swoim wynalazkiem zawód portiera, który ostał się do dzisiaj tylko w nielicznych miejscach, bo podróżni sami radzili sobie ze swoim bagażem. Rzecz jasna w praktyce był to bardziej złożony proces.
<<Zobacz też: 14 gentlemańskich zasad podróżowania pociągiem>>
Gdy czegoś ci brakuje
Zapewne każdy z nas zna strach, że czegoś zapomniał, pakując się na wyjazd. Zazwyczaj to obawy bez pokrycia, ale kiedy już czegoś zapominamy, okazuje się to podstawową rzeczą. Na szczęście za ladą na parterze masz swoich sprzymierzeńców. Zanim zaczniesz panikować zadzwoń do recepcji i zapytaj czy nie są w stanie ci pomóc. Często będziesz tam mógł kupić pastę do zębów, szczoteczkę, a nawet maszynkę i piankę do golenia czy też aspirynę.
Żeby uniknąć wożenia zbędnych rzeczy możesz też wcześniej upewnić się co w hotelu będzie do twojej dyspozycji. Mydło, szampon czy suszarkę znajdziesz bardzo często. Natomiast w wysokiej klasy hotelach także klapki czy żelazko, a nawet będziesz mógł wymienić poduszkę, na przykład na ortopedyczną, czy materac na bardziej dostosowany do twoich preferencji. Ogółem – warto pytać, jeśli coś ci nie pasuje.
Odpowiedni strój
Strój to kwestia, o której często się zapomina, zwłaszcza gdy przebywa się na wakacjach. W swoim pokoju możesz być ubrany czy rozebrany jak chcesz. Pamiętaj tylko by przed otwarciem drzwi przywrócić się do publicznie dopuszczalnego stanu. W przestrzeniach wspólnych noś strój taki, jaki byś założył, będąc gościem w czyimś domu.
Z jednej strony, kiedy hotel ma SPA, basen, sauny czy siłownię, nie da się uniknąć wychodzenia z pokoju w szlafroku, czy stroju sportowym, ale już wychodzenie w samych kąpielówkach jest złym pomysłem. Z drugiej, gdy zamierzasz skorzystać z hotelowej kawiarni lub restauracji, zwłaszcza gdy utrzymują one wysoką jakość, najpierw się przebierz w odpowiedniejsze ubranie. W wysokiej klasy restauracjach, nawet hotelowych, należy ubierać się klasycznie. Na kolację przyjdź więc w koszuli, a najlepiej i marynarce.
<<Zobacz też: Jak pakować eleganckie ubrania na podróż>>
Zachowanie w hotelowej restauracji i kawiarni
Dostosowanie swojego ubioru do zwyczajów panujących w restauracji i kawiarni to jedno. Ważne jest też przestrzeganie tam pozostałych zasad. Przede wszystkim zachowaj spokój. Pozostali goście przyszli wypocząć i zrelaksować się. Atmosfera nie różni się niczym od tej, panującej w wykwintnej restauracji w centrum miasta. Dlatego, jeśli już będziesz musiał zabrać ze sobą telefon komórkowy, wycisz go. Nie kładź go na stole, bo jedynie straszyłby, że w każdej chwili może się odezwać. I nie rozmawiaj przez niego przy innych. Jeśli będziesz musiał odebrać telefon, zrób to na zewnątrz.
<<Zobacz też: Jak z klasą korzystać ze smartfonu>>
Cisza, dzieci i porządek – oczywiste? Niekoniecznie!
Tutaj docieramy do zasady oczywistej, a jednak najczęściej łamanej. Czy rodzice wiedzą, że odpowiadają za swoje dzieci i powinni zadbać, żeby przestrzegały panujących reguł? Raczej tak. Niestety bardzo często tego nie robią. Niezależnie od twoich metod wychowawczych, przebywając w hotelu musisz się dostosować do panujących zasad i zadbać o to, by twoje dzieci nie zakłócały spokoju innych gości.
To samo dotyczy zachowania ciszy w pokojach czy na korytarzach. Inne osoby starają się tam wypocząć, dlatego należy ograniczyć wszelkie imprezy do miejsc do tego przeznaczonych. Mężczyzna z klasą zawsze myśli o tym, jak jego zachowanie wpłynie na ludzi z jego otoczenia.
Savoir-vivre śniadaniowy
Szwedzki stół na śniadanie to jedna z przyjemniejszych atrakcji hotelowych. Świeże pieczywo, wybór serów i wędlin, a w dobrych hotelach też jajka przyrządzone wedle życzenia. Może się zdarzyć, że będziesz chciał spróbować wszystkiego. Rzecz jasna wszystko nie zmieści się na jednym talerzu i powstanie pomysł, by nakładać sobie na dwa lub nawet trzy. Proponowałbym jednak nastawić się na klasyczne porcje i ewentualne dokładki. Wyglądają o wiele lepiej niż kopczyk jedzenia, sugerujący, że głodowaliśmy przed przyjazdem.
Częstszym dylematem jest jednak kwestia wynoszenia jedzenia z restauracji. Zwłaszcza gdy się gdzieś wybieramy po śniadaniu, pojawi się chęć by zrobić sobie kilka kanapek na wynos. Co prawda nikt w hotelu nie chwyci cię za rękę i nie skarci za to, ale nie jest to mile widziane. Jeśli nie będziesz mógł zjeść na miejscu, poproś w recepcji o room service lub o przygotowanie suchego prowiantu na wynos. W restauracji z przyjemnością go przygotują. Ta opcja bardzo przydaje się także gdy musisz opuścić hotel jeszcze przed początkiem śniadania.
Czy dawać napiwki?
Zdarza się, że za dobrze wykonane usługi goście chcą wręczyć obsłudze hotelu napiwek, ale nie zawsze wiedzą jak to zrobić. Portierowi możesz go dać zaraz po wniesieniu bagaży. 5-10 zł w zupełności wystarczy. Gdybyś chciał natomiast nagrodzić pokojówki za ich pracę również możesz to zrobić. Są na to dwie metody. Możesz zostawić liścik wyjaśniający i napiwek na stoliku w pokoju. Weźmie go wówczas pokojówka, która będzie sprzątała pokój jako następna. Możesz też zostawić kopertę w recepcji. W tym wypadku menadżer sam odpowiednio rozdzieli pieniądze.
<<Zobacz też: Czy mężczyzna powinien płacić za kobietę?>>
Inne zasady i wątpliwości
Dodajmy do powyższej listy kilka krótkich zasad:
- By uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, zawsze zapoznaj się z regulaminem hotelu. Mam wrażenie, że większość przypadków jego łamania wynika wyłącznie z nieświadomości.
- Tradycyjnie stroń od upojenia się alkoholem. W takim stanie znacznie trudniej jest utrzymać klasę.
- Umawiając dodatkowe usługi w hotelu, ty również bądź punktualny.
- Szanuj środowisko. Miej świadomość, że ręczniki zostawione na podłodze zostaną wymienione na czyste. Korzystaj z tego, kiedy faktycznie jest taka potrzeba.
- Z pokoju możesz wynieść bezpłatne jednorazówki zostawione na twój użytek. Gdybyś natomiast chciał mieć w domu hotelowy ręcznik lub szlafrok, zapytaj o jego kupno w recepcji.
Co byś dodał do tej listy? Są jeszcze jakiej zachowania, które uznajesz za warte pochwalenia lub skrytykowania?
A oto i wspomniany wcześniej film:
Hotel SPA Dr Irena Eris w Polanicy-Zdroju
W hotelu w Polanicy byłem tylko dwa dni, ale żeby to miejsce urzekło wystarczy 30 sekund. Tuż po wyjściu z samochodu nie chce się nawet wchodzić do środka, bo sam budynek i okolica są tak piękne, że trzeba najpierw tym widokiem nacieszyć oko. Sam hotel należy do najbardziej luksusowych, w jakich zdarzyło mi się przebywać. Byłem bardzo zadowolony z obsługi, zdumiony rewelacyjnie przemyślanym budynkiem i oczarowany wystrojem w stylu art déco. Cały czas ma się wrażenie, że jest to świetnie wykorzystany budynek z długą historią, a w rzeczywistości powstał on dwa lata temu! Polecam zobaczyć go na własne oczy.
Niebawem na Czas Gentlemanów trafią jeszcze dwa materiały z hotelu w Polanicy-Zdroju. Będziecie mogli go zatem dobrze obejrzeć. Mała zapowiedź znajduje się na końcu filmu. A gdybyście chcieli sami się tam wybrać, wszystkie informacje znajdziecie tutaj: DrIrenaErisSpa.pl.
Zdjęcia: Agnieszka Werecha Tiamofoto.
Rady na pewno bardzo się przydarzą. Co prawda nie korzystam często z usług hotelowych, ale czasami faktycznie pojawiają się podobne dylematy 🙂
W czasie wyjazdów łatwo trafić na podobne sytuacje nawet poza hotelami.
Ja się wypowiem od strony technicznej: świetne fotografie i dobrze przemyślany materiał wideo. Gratulacje tak ciekawego i estetycznego (!) artykułu.
Dziękuję! W swoim imieniu i Agnieszki, mojej fotografki i operatorki.
Ale nie ukrywajmy, że sam hotel też odegrał tu ważną rolę.
Panie Łukaszu,
zapewne jak na gentlemana przystało miał Pan na myśli – Agnieszkę fotografa.
Fotografka – cóż to takiego?
Dziękujemy. Takie komentarze są najlepszym motorem do dalszej pracy nad własnym warsztatem 🙂
To piękne sformułowanie „Pamiętaj tylko by przed otwarciem drzwi przywrócić się do publicznie dopuszczalnego stanu.” po pewnych moich, niezbyt przyjemnych doznaniach z ostatniego, -integracyjnego- dla wielu z glebą, wyjazdu nabrało szczególnego smaczku. Co do reszty, w świetle doświadczonego przeze mnie doświadczenia nie dość raz przypomnieć, w wąskim gronie zresztą. Publikować ten artykuł szeroko umieszczać jego kopię jak Biblię w anglosaskich hotelach przy każdym hotelowym łóżku. Lektura przypomniała mi jednak,że pewna podstawowa eksperiencja jest podstawą swobodnego zachowania. Bez tego ani rusz. A i znajomość specyfiki narodowej kraju w którym hotel tez ma znaczenie. Och te etażowe, etażowe ….. cóż jam by… Czytaj więcej »
Zdecydowanie doświadczenie ma tutaj wielkie znaczenie. Wydaje mi się, że ludzie zastanawiają się nad takimi zachowaniami dopiero jak spotkają się tymi wątpliwościami na żywo. Mam nadzieję, że wówczas trafią na ten artykuł lub film.
Wyjazdy szkoleniowe do hotelów niskiej klasy to niestety dla wielu okazja do imprez i alkoholu. A czy położenie jednego z ręczników hotelowych w brodziku prysznica, w celu uniknięcia kontaktu z grzybami jest błędem? Dodam, że zapomniałem klapek pod prysznic.
Przypomniała mi się nasza podróż poślubna sprzed dwóch lat. Wybraliśmy się na Teneryfę do 5-gwiazdkowego hotelu. Był to przełom czerwca i lipca, więc zabraliśmy ubrania typowo letnie. Podczas meldowania się w hotelu zaskoczyła nas informacja o dress codzie obowiązującym na kolacji. Panowie: długie spodnie, koszula z długiem rękawem i pełne buty. Dla pań wymagania były określone bardziej elastycznie, jednym słowem: elegancko. Nie pomyśleliśmy, że takie zasady mogą obowiązywać w takiej lokalizacji, więc przeżyliśmy lekki szok. Na szczęście miałem w walizce kilka koszul lnianych, czerwone chinosy i niebieskie mokasyny, więc jakoś udało mi się spełnić te wymogi 🙂 Polecam jednak sprawdzanie… Czytaj więcej »
Jednej zasady przestrzegam od dawna – zanim zdecyduję się na jakiś hotel, dzwonię i pytam o to czy w terminie mojego przyjazdu nie odbywa się tam czasem:
– wesele,
– spotkanie firmowe,
– konferencja,
itd.
Jeśli tak – albo proszę o pokój z dala od w/w gości, albo zmieniam hotel.
Dobry pomysł!
Łukaszu ,bardzo istotne jest to ,że zaznaczyłeś aby pamiętać ,ze w hotelu jesteśmy gośćmi , a nie jego właścicielami . Niektórzy zwłaszcza w większych grupach o tym zapominają. Zachowują się tak jakby to był ich prywatny folwark a personel najętymi chłopami , których najlepiej byłoby zdzielić nahajką przez plecy Co ciekawe , we własnych domach często ci sami ludzie zachowują się jaku wzór cnót wszelakich . Nie wiem co jest takiego w hotelach ,że potrafią w ludziach wywołać tak dzikie instynkty.
Mam jedno pytanie. Jak to jest z dostarczaniem do pokoju pustego szkła np. kieliszków do szampana czy też kubełków z lodem. Kogo o to poprosić i czy w każdy hotel 5* świadczy takie usługi. No i oczywiście czy są to zawsze usługi bezpłatne czy zdarza się że hotele tej klasy mogą pozwolić sobie na naliczenie dodatkowych opłat. Z góry dziękują za odpowiedz.
Niezbyt często nocuję w hotelach, także takie wskazówki są dla mnie bardzo przydatne, pozdrawiam! 🙂
Niestety wielu gości hotelowych lubi się wywyższać i tym samym traktują każdego pracownika hotelu jak popychadło oraz uważają, że im się wszystko należy. Powinni przeczytać Twój artykuł!
Szkoda, że w artykule nie została ujęta kwestia savoir vivre w hotelowych SPA. Panowie często zapominają o dżentelmeńskim zachowaniu z klasą podczas wykonywania zabiegów. Niekiedy męski instynkt przysłania im logiczne myślenie i insynuują kłopotliwe i niezręczne sytuacje. Niestety przypadki są nierzadkie i rzutuje to na innych kulturalnych panów.
Jest na ten temat osobny artykuł:
https://kielban.pl/2016/07/gentleman-spa-zachowac-klasa/