Myślisz, że wiedza i doświadczenie wystarczą, żeby odnieść sukces? Jeśli Twój wizerunek będzie działał na Twoją niekorzyść, nikt nie będzie chciał z Tobą współpracować. Pomówmy zatem o tym, jak budować wizerunek profesjonalisty.
Zdradzę Ci pewien sekret. To, że byłem w stanie zmienić Czas Gentlemanów ze zwykłego hobby w firmę, która od paru lat świetnie prosperuje nie jest efektem daru losu. W moich początkach musiałem zawalczyć by przekonać kilka firm do współpracy ze mną, przekonać je, że mogą mi zaufać. Ja wiedziałem, że nie zawiodę, ale to one musiały być pewne, że mogą po mnie oczekiwać w pełni profesjonalnego podejścia. Nie było to takie oczywiste w tamtych czasach, bo mówimy tu o zwykłym blogu. Ale udało się i właśnie to pozwoliło mi później rozwinąć skrzydła.
Często popełniamy błąd, zakładając, że nasze doświadczenie i wiedza pozwolą nam przekonać drugą stronę do podjęcia decyzji o współpracy z nami. A przecież sami zazwyczaj opieramy nasze wybory na bardziej miękkich i ulotnych aspektach – na zaufaniu. Nawet jeśli ktoś ma świetne dokumenty i daje nam rewelacyjne warunki, możemy się na niego nie zdecydować, gdy mu nie zaufamy.
Od lat obserwuję tę kwestię i widzę jak wiele osób traci na prowadzeniu byle jakiej komunikacji i bagatelizowaniu szczegółów. A prawda jest taka, że jeśli mamy kogoś wziąć za profesjonalistę, wszystkie elementy jego układanki powinny być spójne. W przeciwnym razie zaczynamy podejrzewać, że coś tu nie gra i wolimy się wycofać, niż później stracić. Tym bardziej, że znalezienie kandydata z oczekiwanymi kompetencjami nie jest dziś wielkim problemem. Dużo trudniej znaleźć osobę, która rokuje na rzetelnego profesjonalistę. Właśnie dlatego wizerunek jest tak istotny nie tylko w życiu towarzyskim, ale przede wszystkim przy rozwijaniu swojej kariery. Pomoże Ci się pozytywnie wyróżnić i w prosty sposób wyprzedzić konkurencję.
Przyjrzyjmy się zatem pięciu przestrzeniom, które pomagają budować wizerunek profesjonalisty. Natomiast na końcu materiału znajdziesz szczególnie ważną informację.
Doświadczenie
Doświadczenie i wiedza są bardzo ważne, ale to tylko jedna z przestrzeni. To jasne, że musisz je zbierać we własnym zakresie, ale trzeba tu wspomnieć o ważnej rzeczy – kreatywności. Niestety wiele osób cały pakiet swoich umiejętności po prostu wyrzuca do kosza.
Rozmawiałem już z szeregiem osób, które sądzą, że nie mają czym pochwalić się w swoim CV. Prywatne lub studenckie projekty, w których uczestniczą, nieformalne lekcje, jakie pobierają, czy wiedza, którą zbierają uczestnicząc w konferencjach i wykładach nie wydaje im się warta wspominania, bo nie idą za tym pieniądze czy certyfikaty. A przecież te rzeczy dają realne doświadczenie i zalety, które wyróżniają takich ludzi na tle innych kandydatów. Ponadto wykazanie zalet i otrzymanej nauki z takich okresów w życiu, jak choćby urlop macierzyński czy pisanie bloga, jasno wskazuje, że dany człowiek ma otwarty umysł i potrafi wyciągać wnioski, a to bardzo cenna umiejętność.
Zanim pójdziesz dalej, przyłóż się, żeby zdać sobie sprawę ze swojej wartości. Nikt za Ciebie tego nie zrobi.
Internet
Myślałeś o tym, że dziś praktycznie każdy z nas ma swoją stronę internetową? To nasze profile w mediach społecznościowych. I mają tu one wielkie znaczenie. Jeśli uważasz, że Twoja działalność w internecie jest rzeczą prywatną, a może nawet anonimową to żyjesz w błędzie i na pewno nie postępujesz profesjonalnie.
Sam prawie zawsze sprawdzam w sieci osoby i firmy, zanim podejmę decyzję o współpracy, nawet tej nieformalnej. Przeprowadziłem też wiele rozmów z rekruterami i wiem, że inne firmy również bardzo poważnie traktują to, co pokazujesz w mediach społecznościowych. Skoro może to zaważyć na dobrym imieniu firmy, jest to istotne.
Oczywiście możesz maksymalnie ograniczyć dostęp do danych na swój temat, ale dobrym pomysłem będzie takie prowadzenie swoich profili, a może i bloga czy strony internetowej w sposób profesjonalny, żeby budować swoją markę i zaufanie do niej. Dasz się w ten sposób zauważyć i zachęcisz do kontaktu. Jest to o wiele bezpieczniejsza i dająca więcej korzyści droga. Nie tylko dla freelancerów i firm!
Komunikacja
Jedną z największych bolączek jest komunikacja. Dbamy bardzo o wrażenie jakie zrobimy w cztery oczy, ale gdy mamy napisać jakiegoś maila czy zadzwonić, wypadamy kiepsko. Nieraz czytałem wiadomość od osoby, która prosiła o radę, pomoc lub oferowała swoje usługi, ale treść tej wiadomości bardziej przypominała hasło wpisywane do wyszukiwarki, niż składny list. Myślisz, że nadawca takiego maila odniósł sukces?
Nauka pisania wiadomości czy prowadzenia rozmowy telefonicznej nie trwa długo. Dłużej natomiast uświadamiamy sobie jak wiele możemy zyskać korzystając z możliwości nawiązania pierwszego kontaktu, zebrania dodatkowych informacji i zbudowania relacji. Zaufanie nie bierze się bowiem znikąd. Im więcej czasu masz na rozwinięcie tej relacji, tym bliżej znajdziesz się celu. Więcej elementów będzie świadczyło na Twoją korzyść i zwiększysz szanse, że to właśnie Ty zostaniesz wybrany.
Zadbanie o ten pierwszy kontakt będzie o wiele skuteczniejsze niż nastawienie się na szybki strzał, który ma pomóc Ci wyprzedzić konkurencję.
Wygląd
O wyglądzie także muszę tu powiedzieć. Choć wydaje się oczywiste, że wygląd to też komunikat, często słyszę o przypadkach katastrofalnej niezgodności tej sfery fizycznej z budowanym wizerunkiem. Kiedy ktoś chce uchodzić za profesjonalistę, na którym można polegać, któremu można powierzyć zadanie, a on osiągnie cel w każdym detalu, to co o nim mówi niechlujny wygląd? Mówi, że niechlujność to jedna z cech takiej osoby.
Obowiązuje tu prosta zasada: wygląd (czyli strój, fryzura, zarost itd.) powinien świadczyć o naszym nastawieniu do sytuacji i osób z którymi się spotykamy. Dla Ciebie, wygląd powinien być wizualnym potwierdzeniem cech, którymi się odznaczasz.
Brakiem profesjonalizmu w tym wypadku nie będzie przyjście w zbyt luźnym stroju, bo przecież luz może być w pisany w Twój wizerunek. Doskonale wiedzą o tym na przykład informatycy czy artyści. Brakiem profesjonalizmu będzie przyjście w stroju, który podkopie Twoją pracę nad swoim wizerunkiem przez brak dopasowania. Niepotrzebnie skupi uwagę drugiej strony i doda do opinii o Tobie nowe, niechciane wnioski.
Rozmowa
Wisienką na tym torcie jest rzecz jasna sposób, w jaki prowadzisz rozmowę i negocjacje w cztery oczy. Oczywiście bardzo ważna tu będzie znajomość etykiety biznesowej, żeby nie popełnić gafy już przy uścisku dłoni lub wręczaniu wizytówki. Twoją siłą będzie natomiast świadomość swojej wartości i związana z tym pewność siebie. Brak stresu będzie efektem odrobienia zadania domowego w postaci wcześniej wymienionych punktów.
Pilnuj się jednak, bo postawa roszczeniowa przekreśli profesjonalny wizerunek. Jeśli faktycznie chcesz się wykazać, skup się najpierw na drugiej stronie, dopytaj o wszystkie szczegóły. Dowiedz się czego w istocie potrzebuje i jak możesz jej to dać. Zastanów się czy nie możesz jej zaoferować nawet więcej. W końcu to Ty znasz się na swojej pracy najlepiej. W ten sposób będziesz mógł pokazać, że rzeczywiście chcesz się zaangażować i nie chodzi Ci o odwalenie tej roboty byle jak.
Dopiero gdy druga strona będzie przekonana, że chce z Tobą współpracować, przejdź do swoich warunków i oczekiwań. Negocjacje wówczas odbędą się w zupełnie innej atmosferze, niż gdybyś odwrócił kolejność.
Jak to zrobić?
Dojście do tych wniosków zajęło mi parę lat pracy i uważnego obserwowania, ale było warto, bo cały czas widzę jak wypracowany wizerunek pomaga mi osiągać zakładane cele. Oczywiście zawsze muszę ciężko zapracować na pozytywną opinię po współpracy, ale gdyby nie ten wizerunek, mógłbym nie mieć okazji nawet na to. Dbaj więc o te przestrzenie, bo ułatwi Ci to choćby nawiązywanie kontaktów, które mogą się opłacić w przyszłości.
Jest tutaj pewna droga na skróty. Możesz tę drogę przejść pod moim okiem. Zapraszam Cię do obszernego szkolenia online z zakresu budowania profesjonalnego wizerunku, gdzie szczegółowo omawiam kolejne etapy i dzielę się własnym doświadczeniem. Kurs został już oceniony pozytywnie przez kilkudziesięciu uczestników, którzy mogli zwiększyć swoją konkurencyjność w życiu zawodowym.
Również tym razem wierzę, że wypracowany przeze mnie wizerunek zachęci Cię chociaż do zapoznania się ze szczegółami, a ja już dokładam wszystkich starań, żeby ten wizerunek podtrzymać podczas pracy z każdym z uczestników. Masz na czas do przyszłej niedzieli. A gdybyś miał pytania o to szkolenie, chętnie wszystko wyjaśnię.
Etykieta i Wizerunek w biznesie – Kurs online
Zaufanie czy pieniądze?
Na koniec mam pytanie do Ciebie. Postaw się w roli osoby, która ma zatrudnić kogoś do swojego projektu. Do wyboru jest dwóch specjalistów o tych samych kompetencjach, a każdy wyróżnia się jedną cechą. Chętniej przyjmiesz wymagającego nieco niższego wynagrodzenia czy tego który budzi nieco większe zaufanie?
Do zobaczenia w Akademii Czasu Gentlemanów!
Pozdrawiam i trzymajcie klasę!
Zobacz też:
5 metod na produktywną pracę z domu – doświadczenie 10 lat
9 kroków budowania pewności siebie
Sztuka prowadzenia dyskusji wg Benjamina Franklina
Gentleman w sieci – sztuka pisania e-maili
Co tu dużo mówić…Profesjonalista o byciu profesjonalistą. Bardzo dobry materiał i bardzo pomocny.
Bardzo mi miło!
Łukaszu, robisz kawał dobrej roboty – oby tak dalej 🙂
Dziękuję serdecznie!
Steve Jobs miał kilkanaście kompletów TAKICH SAMYCH podkoszulków, spodni, skarpetek i butów, by nie musieć się co rano zastanawiać, co w danym dniu ubrać – po prostu brał następny, czysty komplet, a poprzedni wrzucał do kosza na pranie. W prawdzie bez takich szczegółów, ale słyszałem lub czytałem o wielu innych wielkich ludziach, którzy nie przejmowali się swoim wyglądem, by mieć czas i energię na zajmowanie się tym, co WAŻNE. Jak ktoś lubi się elegancko ubierać, to jego wola – ale mądry człowiek nie ocenia ludzi po wyglądzie. W sprawie pytania końcowego: dałbym mu do rozwiązania test oceniający kompetencje w danym… Czytaj więcej »
Richard Feynman miał prawie wyłącznie białe koszule, w tym samym celu, by nie musieć wybierać 😛
Bardzo mi przykro, ale nie przeczytałeś dokładnie tekstu. Pan Łukasz wspomniał o tym, że strój ma być odzwierciedleniem naszego wizerunku. Steve Jobs mógł sobie na to pozwolić i to był element jego wyglądu, oderwanego od rzeczywistości wspaniałego programisty i wizjonera. I jeśli ktoś aplikuje na stanowiska powiedzmy trenera w parku trampolin, i przyjdzie pod krawatem, niekoniecznie będzie wyglądał profesjonalnie i to też jest zasugerowane w tekście. Co do pytania końcowego, większe zaufanie czy profesjonalny wygląd to jest także większa szansa na taki test by móc pokazać wiedzę, a nie zostać skreślonym zanim dostanie się możliwość jej zaprezentowania ( a to… Czytaj więcej »
za profesjonalistę uważam człowieka, który
1. ma wiedzę i potrafi jej użyć
2. podchodzi indywidualnie do każdego przypadku
3. ma kulturę osobistą
4. wie czego może się podjąć a czego nie i otwarcie o tym mówi
Nie mogę się zgodzić z tym co jest tu napisane. Oczywiście dla piszącego artykuł, wizerunek jest najważniejszy, gdyż jest on produktem, który sprzedaje jego firma i tego właśnie klienci oczekują. Z mojego doświadczenia wynika, że najważniejszy jest profesjonalizm i doświadczenie zarówno zawodowe jak i życiowe oraz oczywiście cena i terminowość. W Polsce na 99,99% wygra oferta o najniższej cenie. Zlecającemu w ogóle nie zależy na wyglądzie . Z pewnością, robiłam doświadczenia, przychodząc na spotkania ubrana nieformalnie. A także w profesjonalnym rynsztunku i dając cenę z oficjalnego cennika obowiązującego w mojej branży. Zawsze ale to zawsze wygrywają dwie rzeczy: polecenie i… Czytaj więcej »
Włączę się i jako kobieta powiem, że Twój wizerunek zupełnie nie przemawia do mnie. Patrząc na Twoje zdjęcia razi mnie przede wszystkim „niemęski” wygląd osobnika nadmiernie, wręcz pedantycznie dbającego o siebie, odbieram Cię jak metroseksualnego a także nie cierpię u mężczyzn wąsików, brody i baczków. Nie cierpię, gdy mężczyzna ” we włosy ma wtarty żel” lub inna pomadę. Nie chciałabym także nikogo obrazić, traktuj proszę to jako spostrzeżenie, uważam, że powinieneś popracować nad sylwetką, jest zdecydowanie za wątła, co odbiera Ci wiarygodność. Okropnie wkurzające są wystudiowane pozy i układy rąk, jak żywcem wyjęte z poradników. Brakuje Ci tego co nazywa… Czytaj więcej »
Warto docenić, że w zestawieniu 5 kroków do profesjonalnego wizerunku znalazłeś miejsce na kwestie wyglądu i ubioru, a jednocześnie super, że rozdzielasz profesjonalizm od sztywnych, niewygodnych stylizacji na każdą okazję. Jeśli zachowujesz normy dress code’u, a przy tym czujesz się dobrze w swoim stroju to na pewno otoczenie przypisze Ci cechy, które chciałbyś, by budowały wizerunek – dzięki za wpis pozwalający dojść do takich wniosków! 🙂
Cieszę się, że mogłem podrzucić inspirującą myśl 🙂