Myśleliście, że uniformy służą jedynie odróżnianiu swoich od obcych? Otóż nie! Ich znaczenie dla budowania wizerunku jest o wiele większe.


Artykuł powstał we współpracy z marką odzieży reklamowej dla firm James Harvest.

Reprezentacja Polski piłki nożnej w 1924 r.

Gdy słyszymy hasło „mundur”, w pierwszej kolejności na myśl przychodzą nam żołnierze. Później skojarzą nam się też policjanci, strażacy czy ratownicy pogotowia. Jeśli jednak wejdziemy głębiej w temat, nie będziemy mogli pominąć uczniów licznych szkół, sędziów, harcerzy, sportowców i przedstawicieli wielu zawodów, jak choćby kominiarzy. Nawet jednolite krawaty członków klubu gentlemanów należy uznać za element uniformu, którego zadaniem jest przecież wizualne wyróżnienie osób, należących do danego grona.

Historia mundurów jest niezwykle barwna, ponieważ są one po prostu skuteczne. Od wieków staramy się korzystać z ich zalet w najróżniejszych środowiskach, zarówno publicznych, jak i prywatnych. Co sprawia, że ten temat jest bardzo szeroki. Dziś chciałbym wprowadzić Was w ten świat.

Przy okazji mam dla Was coś specjalnego: koszulki polo z logo Czasu Gentlemanów, o nieco sportowym charakterze, ufundowane przez markę James Harvest, partnera tego materiału. Na końcu wyjaśnię co trzeba zrobić, żeby je zdobyć.

Polo reklamowe marki Harvest

 

Znaczenie uniformów

Mundur, najogólniej rzecz ujmując, jest jednolitym strojem, zakładanym na czas pełnienia oficjalnych obowiązków, przez członków danej grupy. Są to przeważnie osoby należące do służb publicznych, ale także różnych organizacji, niektórych zawodów czy uczęszczające do pewnych szkół. Mundurami należy nazwać również jednolite stroje pracowników, a nawet więźniów.

Trębacz kirasjerów i artylerii konnej Księstwa Warszawskiego, mal. Jan Chełmiński, przed 1925 r.

Służą one głównie wyróżnianiu członków danej grupy, by ci mogli się łatwiej odnaleźć i byli rozpoznawalni dla otoczenia. Doświadczenie pokazało jednak, że uniformy mogą mieć więcej zastosowań. Przede wszystkim mogą budować określony wizerunek instytucji i jej członków, nawiązując do znanych stereotypów. Pamiętacie barwne mundury żołnierzy z dawnych wieków? One przede wszystkim miały budzić zachwyt i dodawać prestiżu jednostkom wojskowym.

Dziś często korzystają z tej zalety pracownicy ochrony, stosując strój przypominający mundury policyjne, czy nawet wojskowe. Starają się w ten sposób wzmacniać swój autorytet, dzięki czemu mogą skuteczniej pełnić swoje obowiązki. Natomiast klasyczny strój pracownika, jak choćby wysokiej jakości spodnie i koszula firmowa z logo, mają wzbudzać zaufanie i świadczyć o profesjonalizmie.

 

Strój firmowy marki Harvest

Uniformy pomagają też kształtować poczucie wspólnoty. Nawet grupa składająca się z różnych charakterów, poczuje pewien związek ze sobą, jeśli będzie ubrana tak samo. Ten aspekt jest szczególnie silny i działa nawet gdy uniform jest zredukowany do jednej części garderoby. Przykładem mogą być czapeczki międzywojennych studentów, krawaty lub marynarki klubowe, czy też wspólne koszulki wolontariuszy jakiejś większej imprezy. Współcześnie wiele firm inwestuje w jednolite stroje nie tylko chcąc zwiększyć rozpoznawalność swoich pracowników, ale też by ci mogli poczuć się częścią drużyny.

Harcerze są świetnym przykładem integracyjnego działania uniformów. PawełKocik CC BY-SA 3.0

Z drugiej strony mundury służą również przełożonym, by ograniczać poczucie indywidualizmu jednostek i tworzyć grupy bardziej podane na wpływy oraz nakierowane na działanie zespołowe. Jest to jeden z ważniejszych argumentów stojących za stosowaniem uniformów więziennych, mundurków szkolnych czy też mundurów wojskowych. Widać wyraźnie ten mechanizm również w przypadku drużyn sportowych.

Kurtki Reklamowe z logo marki Harvest

Klasyka w sportowym wydaniu, nawet z logotypami sponsorów, ma w sobie to coś! Nie sądzicie?

Nie od razu jednak korzystano z tych wszystkich zalet.

Historia uniformów

Pierwsze, nieśmiałe podejścia do wprowadzenia jednolitych mundurów pojawiły się w kilku antycznych oddziałach wojskowych. Problemy z produkcją na masową skalę sprawiły jednak, że prawdziwe uniformy mogły się pojawić dopiero w okresie Rewolucji Przemysłowej, przypadającej na XVIII i XIX stulecie. Do tego czasu, od późnego średniowiecza, nieliczne jednostki wojskowe starały się wyróżnić poprzez jednolity strój. Miały miejsce także pierwsze próby ubierania w mundurki uczniów i studentów.

Również przedstawiciele różnych zawodów długo czekali na jakieś wyróżnienie. Przez kilka wieków stosowano co najwyższej odznaki. Zazwyczaj był to herb miasta, gildii czy rodu, które stanowiły niejako wizytówkę pracownika. Ciekawym przykładem jest róg pocztowy, który, od czasów konnych kurierów i posłańców, dotrwał do dzisiaj w znakach urzędów pocztowych. W szerszym zakresie dopiero w XVII wieku, członkowie arystokracji zaczęli ubierać dworską służbę w uniformy zwane liberiami, by podkreślić jedność dworu. I to był początek strojów pracowniczych.

Liberia na belgijskim dworze królewskim, lata 60-te XX wieku. Fot. Nat Archief CC BY-SA 2.5.

Wszystkie te tendencje przybrały szybko na sile w XIX wieku, gdy masowa produkcja tkanin i wynalezienie maszyny do szycia znacznie zmniejszyły koszty przygotowania takich strojów. A znając już zalety uniformów, wiele środowisk o nie zabiegało.

Odzież reklamowa marki Harvest

 

Współczesność

Mam wrażenie, że dziś wręcz oczekujemy od dużych instytucji i firm, że ich pracownicy będą dobrze rozpoznawalni, a ich strój będzie budował godny zaufania wizerunek. Ubiór bowiem znacząco wpływa na to jak jesteśmy odbierani, zarówno jako osoby prywatne i jako przedstawiciele jakiejś organizacji.

Można to jednak zrobić też źle. Zawsze będę pamiętał jak kiedyś podpisywałem niezwykle ważną i wartościową umowę w banku, będąc obsługiwanym przez pracowników w T-shirtach. Moim zdaniem trudniej o bardziej niepoważny strój dla takiej firmy i okazji. Bywa też, że sami wręcz naciskamy na poprawę uniformów służb publicznych, bo mamy odczucia, że swoim wyglądem szkodzą wizerunkowi państwa, które w jakimś stopniu reprezentują. Bywają też marki wręczające klientom oznakowane ubrania takiej jakości i wzoru, że co najwyżej chce się w nich pracować w ogrodzie.

Na szczęście świadomość w tym aspekcie szybko się u nas poprawia, a za tym idą oferty odzieży z logo bardzo wysokiej jakości i w spójnej kolorystyce, produkowanych w dużych nakładach, których nie zabraknie przez wiele sezonów. To bardzo ważne aspekty, gdy myślimy perspektywicznie. Te koszulki polo z logo Czasu Gentlemanów, uszyte przez markę James Harvest, są dobrym przykładem. To jakość, której oczekuje się po bardzo dobrych producentach detalicznych, z dodatkowym, 30 letnim doświadczeniem w znakowaniu odzieży firmowej i reklamowej. (Tutaj dowiesz się co to za rodzaj odzieży – co to jest odzież reklamowa?)

Polo reklamowe marki Harvest

 

Konkurs

Wspólnie przygotowaliśmy dla Was 20 takich, białych koszulek. By uniknąć zamieszania, wszystkie są w rozmiarze nieco większej M-ki. Wybaczcie proszę, jeśli to nie jest Wasz rozmiar. Żeby wygrać jedną z nich, należy w komentarzu pod artykułem na blogu lub pod filmem na YouTube napisać, która marka najlepiej, Waszym zdaniem, wykorzystuje strój do budowania swojego wizerunku i krótko wyjaśnijcie swój wybór. Autorzy najlepszych odpowiedzi zostaną nagrodzeni. Macie czas do 13 V 2018 włącznie, a regulamin znajdziecie tutaj.

Wyniki zostaną opublikowane w komentarzach na blogu i pod filmem na kanale na YouTube.

A na marginesie mam do Was jeszcze jedno pytanie: co myślicie o wypuszczeniu większej liczby koszulek polo sygnowanych logo Czasu Gentlemanów? Już w pełnej rozmiarówce i większej liczbie kolorów. Koniecznie znać!

Pozdrawiam i trzymajcie klasę!

Fot. Agnieszka Werecha – TiAmoFoto