Myśleliście, że uniformy służą jedynie odróżnianiu swoich od obcych? Otóż nie! Ich znaczenie dla budowania wizerunku jest o wiele większe.
Artykuł powstał we współpracy z marką odzieży reklamowej dla firm James Harvest.
Gdy słyszymy hasło „mundur”, w pierwszej kolejności na myśl przychodzą nam żołnierze. Później skojarzą nam się też policjanci, strażacy czy ratownicy pogotowia. Jeśli jednak wejdziemy głębiej w temat, nie będziemy mogli pominąć uczniów licznych szkół, sędziów, harcerzy, sportowców i przedstawicieli wielu zawodów, jak choćby kominiarzy. Nawet jednolite krawaty członków klubu gentlemanów należy uznać za element uniformu, którego zadaniem jest przecież wizualne wyróżnienie osób, należących do danego grona.
Historia mundurów jest niezwykle barwna, ponieważ są one po prostu skuteczne. Od wieków staramy się korzystać z ich zalet w najróżniejszych środowiskach, zarówno publicznych, jak i prywatnych. Co sprawia, że ten temat jest bardzo szeroki. Dziś chciałbym wprowadzić Was w ten świat.
Przy okazji mam dla Was coś specjalnego: koszulki polo z logo Czasu Gentlemanów, o nieco sportowym charakterze, ufundowane przez markę James Harvest, partnera tego materiału. Na końcu wyjaśnię co trzeba zrobić, żeby je zdobyć.
Znaczenie uniformów
Mundur, najogólniej rzecz ujmując, jest jednolitym strojem, zakładanym na czas pełnienia oficjalnych obowiązków, przez członków danej grupy. Są to przeważnie osoby należące do służb publicznych, ale także różnych organizacji, niektórych zawodów czy uczęszczające do pewnych szkół. Mundurami należy nazwać również jednolite stroje pracowników, a nawet więźniów.
Służą one głównie wyróżnianiu członków danej grupy, by ci mogli się łatwiej odnaleźć i byli rozpoznawalni dla otoczenia. Doświadczenie pokazało jednak, że uniformy mogą mieć więcej zastosowań. Przede wszystkim mogą budować określony wizerunek instytucji i jej członków, nawiązując do znanych stereotypów. Pamiętacie barwne mundury żołnierzy z dawnych wieków? One przede wszystkim miały budzić zachwyt i dodawać prestiżu jednostkom wojskowym.
Dziś często korzystają z tej zalety pracownicy ochrony, stosując strój przypominający mundury policyjne, czy nawet wojskowe. Starają się w ten sposób wzmacniać swój autorytet, dzięki czemu mogą skuteczniej pełnić swoje obowiązki. Natomiast klasyczny strój pracownika, jak choćby wysokiej jakości spodnie i koszula firmowa z logo, mają wzbudzać zaufanie i świadczyć o profesjonalizmie.
Uniformy pomagają też kształtować poczucie wspólnoty. Nawet grupa składająca się z różnych charakterów, poczuje pewien związek ze sobą, jeśli będzie ubrana tak samo. Ten aspekt jest szczególnie silny i działa nawet gdy uniform jest zredukowany do jednej części garderoby. Przykładem mogą być czapeczki międzywojennych studentów, krawaty lub marynarki klubowe, czy też wspólne koszulki wolontariuszy jakiejś większej imprezy. Współcześnie wiele firm inwestuje w jednolite stroje nie tylko chcąc zwiększyć rozpoznawalność swoich pracowników, ale też by ci mogli poczuć się częścią drużyny.
Z drugiej strony mundury służą również przełożonym, by ograniczać poczucie indywidualizmu jednostek i tworzyć grupy bardziej podane na wpływy oraz nakierowane na działanie zespołowe. Jest to jeden z ważniejszych argumentów stojących za stosowaniem uniformów więziennych, mundurków szkolnych czy też mundurów wojskowych. Widać wyraźnie ten mechanizm również w przypadku drużyn sportowych.
Nie od razu jednak korzystano z tych wszystkich zalet.
Historia uniformów
Pierwsze, nieśmiałe podejścia do wprowadzenia jednolitych mundurów pojawiły się w kilku antycznych oddziałach wojskowych. Problemy z produkcją na masową skalę sprawiły jednak, że prawdziwe uniformy mogły się pojawić dopiero w okresie Rewolucji Przemysłowej, przypadającej na XVIII i XIX stulecie. Do tego czasu, od późnego średniowiecza, nieliczne jednostki wojskowe starały się wyróżnić poprzez jednolity strój. Miały miejsce także pierwsze próby ubierania w mundurki uczniów i studentów.
Również przedstawiciele różnych zawodów długo czekali na jakieś wyróżnienie. Przez kilka wieków stosowano co najwyższej odznaki. Zazwyczaj był to herb miasta, gildii czy rodu, które stanowiły niejako wizytówkę pracownika. Ciekawym przykładem jest róg pocztowy, który, od czasów konnych kurierów i posłańców, dotrwał do dzisiaj w znakach urzędów pocztowych. W szerszym zakresie dopiero w XVII wieku, członkowie arystokracji zaczęli ubierać dworską służbę w uniformy zwane liberiami, by podkreślić jedność dworu. I to był początek strojów pracowniczych.
Wszystkie te tendencje przybrały szybko na sile w XIX wieku, gdy masowa produkcja tkanin i wynalezienie maszyny do szycia znacznie zmniejszyły koszty przygotowania takich strojów. A znając już zalety uniformów, wiele środowisk o nie zabiegało.
Współczesność
Mam wrażenie, że dziś wręcz oczekujemy od dużych instytucji i firm, że ich pracownicy będą dobrze rozpoznawalni, a ich strój będzie budował godny zaufania wizerunek. Ubiór bowiem znacząco wpływa na to jak jesteśmy odbierani, zarówno jako osoby prywatne i jako przedstawiciele jakiejś organizacji.
Można to jednak zrobić też źle. Zawsze będę pamiętał jak kiedyś podpisywałem niezwykle ważną i wartościową umowę w banku, będąc obsługiwanym przez pracowników w T-shirtach. Moim zdaniem trudniej o bardziej niepoważny strój dla takiej firmy i okazji. Bywa też, że sami wręcz naciskamy na poprawę uniformów służb publicznych, bo mamy odczucia, że swoim wyglądem szkodzą wizerunkowi państwa, które w jakimś stopniu reprezentują. Bywają też marki wręczające klientom oznakowane ubrania takiej jakości i wzoru, że co najwyżej chce się w nich pracować w ogrodzie.
Na szczęście świadomość w tym aspekcie szybko się u nas poprawia, a za tym idą oferty odzieży z logo bardzo wysokiej jakości i w spójnej kolorystyce, produkowanych w dużych nakładach, których nie zabraknie przez wiele sezonów. To bardzo ważne aspekty, gdy myślimy perspektywicznie. Te koszulki polo z logo Czasu Gentlemanów, uszyte przez markę James Harvest, są dobrym przykładem. To jakość, której oczekuje się po bardzo dobrych producentach detalicznych, z dodatkowym, 30 letnim doświadczeniem w znakowaniu odzieży firmowej i reklamowej. (Tutaj dowiesz się co to za rodzaj odzieży – co to jest odzież reklamowa?)
Konkurs
Wspólnie przygotowaliśmy dla Was 20 takich, białych koszulek. By uniknąć zamieszania, wszystkie są w rozmiarze nieco większej M-ki. Wybaczcie proszę, jeśli to nie jest Wasz rozmiar. Żeby wygrać jedną z nich, należy w komentarzu pod artykułem na blogu lub pod filmem na YouTube napisać, która marka najlepiej, Waszym zdaniem, wykorzystuje strój do budowania swojego wizerunku i krótko wyjaśnijcie swój wybór. Autorzy najlepszych odpowiedzi zostaną nagrodzeni. Macie czas do 13 V 2018 włącznie, a regulamin znajdziecie tutaj.
Wyniki zostaną opublikowane w komentarzach na blogu i pod filmem na kanale na YouTube.
A na marginesie mam do Was jeszcze jedno pytanie: co myślicie o wypuszczeniu większej liczby koszulek polo sygnowanych logo Czasu Gentlemanów? Już w pełnej rozmiarówce i większej liczbie kolorów. Koniecznie znać!
Pozdrawiam i trzymajcie klasę!
Fot. Agnieszka Werecha – TiAmoFoto
Polo super, ale kogo jest zbyt duże i nachalne. Lepszy byłby rozmiar dżokeja z koszulek Ralpha Laurena.
Te koszulki mają trochę bardziej sportowy charakter, ale faktycznie, w „cywilnym” wydaniu, logo byłoby mniejsze.
Łukaszu, powiedz proszę co to za torba z 13 sekundy filmu? Gdzie można taką nabyć? Pozdrawiam serdecznie!
To torba z oferty partnera materiału.
Kurierzy DPD moim zdaniem mają rozpoznawalne uniformy. Wszystkie są w jednej tonacji, łatwo rozpoznawalne z charakterystycznym logo
Wydaje mi się, że polo wyglądałoby bardziej elegancko po zmniejszeniu logo i kontrastu między materiałem a haftem. Materiał wydaje się dość wiotki – to pika?
Materiał to pika i nie jest wiotki. Jest całkiem mięsisty, jak klasyczna pika.
A logo jest tutaj nieco większe by stworzyć taki sportowy charakter. Natomiast kolory odzwierciedlają kolory Czasu Gentlemanów. Stosuję je na blogu, kanale i w social mediach.
Dziękuję, teraz rozumiem:)
Według mnie Policja w Polsce najlepiej wykorzystuje uniformy dla swoich pracowników, dlatego, że ich mundury są aktualnie dostosowywane pod kątem wygody podczas pracy.Za sprawą wprowadzania furażerki i koloru granatowego stały się „modne”, a jednocześnie posiadają nadal swoją taktyczną funkcję.
Panie Pawle, gratuluję wygranej!
Żeby odebrać nagrodę proszę przesłać na adres lukasz@czasgentlemanow.pl Pański adres mailowy do dalszego kontaktu. W zwrotnej wiadomości otrzyma Pan szczegóły.
W celu weryfikacji, proszę pisać z adresu, którego użył Pan przy publikacji powyższego komentarza.
Przypominam, że zgodnie z regulaminem ma Pan 7 dni na przesłanie tej wiadomości.
Nie sposób nie wspomnieć o uniformach pracowników restauracji McDonald’s. Ich jednolite we wszystkich restauracjach stroje w połączeniu z niemal identycznym urządzeniem lokali tworzy na całym świecie silny i spójny wizerunek firmy. Strój adekwatny do stanowiska pomaga nam bez trudu rozróżnić menagerów od pracowników restauracji. Któż z nas nie rozpozna pracownika tej cenionej, globalnej firmy?
Panie Rafale, gratuluję wygranej!
Żeby odebrać nagrodę proszę przesłać na adres lukasz@czasgentlemanow.pl Pański adres mailowy do dalszego kontaktu. W zwrotnej wiadomości otrzyma Pan szczegóły.
W celu weryfikacji, proszę pisać z adresu, którego użył Pan przy publikacji powyższego komentarza.
Przypominam, że zgodnie z regulaminem ma Pan 7 dni na przesłanie tej wiadomości.
W mojej ocenie jest nią Alior Bank, zawsze gdy oglądam reklamę analizuje strój głównego bohatera, który jest nienagannie dopasowany i posiada współgrające ze sobą dodatki tj. chociażby poszetka lub kapelusz. Pozdrawiam.
Moim zdaniem marka, która najlepiej wykorzystuje strój do budowy swojego wizerunku to marka ,Vistula” ponieważ posiadają oni mnóstwo ponadczasowych garniturów, które kojarzą się z elegancją oraz szykiem. Dodatki, które posiadają np. szelki oraz muchy bardzo dobrze dopasowują się do garniturów, które posiadają i według mnie jest to jedna z lepszych Marek, która wykorzystuje strój do budowy swojego wizerunku.
Ciekawy pomysł by były koszulki dla chętnych z CG??, choć też jestem zdania, że logo mogło by być mniejsze.
Co do uniformu , w temacie firm kurierskich to przekonuje mnie stylizacja GLS-u, spójność i kolorystyka powoduje że chętnie bym skorzystał z ich usług. Podobnie jest z Alior Bankiem, mam podobne odczucia, kiedyś rozmawiałem z ich pracownikiem i byłem w szoku że są Polskim bankiem z dopiero kilku letnim stażem na rynku, , ich reklama spowodowała że miałem zgoła odwrotne wrażenie?.
W odpowiedzi na pytanie konkursowe: kiedy pomyślałem o najbardziej skutecznym wykorzystaniu uniformów, szczególnie w tym nieco szerszym znaczeniu, od razu przyszła mi na myśl sieć marketów budowlanych Castorama. Stroje pracowników spełniają minimum 3 bardzo istotne funkcje: poprzez wykorzystanie kolorów użytych w logo firmy pracownicy są natychmiast rozpoznawani wśród tłumu klientów, przez co ci wiedzą kogo zapytać o radę, dalej poprzez dobór elementów – spodnie z szelkami i koszulka polo pracownicy sprawiają wrażenie bardzo kompetentnych – „złotych rączek” przez co bez wahania podchodzimy do nich z pytaniem, a na sam koniec przez użycie wyraźnych i rzucających się w oczy kolorów jakimi… Czytaj więcej »
Panie Tomaszu, gratuluję wygranej!
Żeby odebrać nagrodę proszę przesłać na adres lukasz@czasgentlemanow.pl Pański adres mailowy do dalszego kontaktu. W zwrotnej wiadomości otrzyma Pan szczegóły.
W celu weryfikacji, proszę pisać z adresu, którego użył Pan przy publikacji powyższego komentarza.
Przypominam, że zgodnie z regulaminem ma Pan 7 dni na przesłanie tej wiadomości.
Seria filmów o agencie jej Królewskiej Mości ,Jamesie Bondzie agencie o numerze 007 🙂 Bo w końcu marka to również nazwa, termin, znak, symbol albo kombinacja wszystkich elementów, a jej celem jest wyróżnienie na rynku danych produktów lub usług.Produktem jest film .Dress code Bonda jest bez dwóch zdań świetny ,ciężko nie wspomnieć o szarych garniturach z wełnianego tropiku ,o takich markach jak Brioni, a później Tom Ford. Dodatkowo elementy ubioru takie jak zegarek :Rolex , Seiko ,Omega ,a także słynny Walter PPK. Ta marka bez dwóch zdań świetnie prezentuje się ,mało tego sama jest reklamą dla wielu marek 🙂 Z… Czytaj więcej »
Według mnie najlepszymi uniformami charakteryzuje się polski LOT, a dokładniej jego stewardessy. Ich uniformy łączą prostotę z elegancją, a całość podkreślona jest stonowanym biało-granatowym kolorem.
Moim zdaniem, najlepszy i profesjonalnie wyglądający uniform mają fryzjerzy – styliści Jean Louis David !!!
Najlepiej do budowania swojego wizerunku używa uniformów… Kościół Katolicki 😉 Habit jest uniformem stosowanym już od przełomu starożytności i średniowiecza. Sutanna, która pojawila sie później i ewoluowała, jest ewidentnie mundurem i to genialnym.
Moim zdaniem Apart swietnie wykorzystuje ubior osob sprzedajacych w swoich salonach do budowy wizerunku oraz rowniez do prezentacji produktow. Nie wiem jakie maja zasady dress codu ale sam mialem taka sytuacje, ze spodobala mi sie zawieszka jaka miala na sobie Pani sprzedajaca w sklepie i dzieki temu moglem dokonac dobrego zakupu.
Najważniejsze nie przesadzić. W jednej z powieści Alfreda Bestera uniformizacja posuniętą była aż do przeprowadzenia operacji plastycznej, tak aby wszystcy sprzedawcy w sieci byli identyczni.
Bardzo ciekawe! Może pamięta Pan tytuł?
„Gwiazdy moim przeznaczeniem” . Życzę dobrej zabawy i przyjemnej lektury.
„Gwiazdy moim przeznaczeniem”. Życzę dobrej zabawy i miłej lektury.
Moim zdaniem świetnie do budowania swojego wizerunku uniform wykorzystuje kia motors polska, fundując pracownikom marynarki, z drobniutkim napisem kia na klapie który nie psuje go fikuśnością spotykaną w sportowych marynarkach( gdzie zdarzają się nawet ćwieki), firma wydaje również koszule „kia platinum cup”(polecam, zwłaszcza kierowców, wbrew stereotypom, naprawdę świetnie wychowani) na których widnieje logo tego wyścigu a na plecach trasa toru hungaroring, koszula jest śnieżnobiała i nawet z oznaczeniami w markowych czerwonych barwach wygląda bardzo formalnie, a po założeniu marynarki jest zwyczajną białą koszulą bez udziwnień. Poza tym w ich bogatym inwentarzu są jeszcze kurtki typu soft shell, bluzy polarowe, a… Czytaj więcej »
Panie Antoni, gratuluję wygranej!
Żeby odebrać nagrodę proszę przesłać na adres lukasz@czasgentlemanow.pl Pański adres mailowy do dalszego kontaktu. W zwrotnej wiadomości otrzyma Pan szczegóły.
W celu weryfikacji, proszę pisać z adresu, którego użył Pan przy publikacji powyższego komentarza.
Przypominam, że zgodnie z regulaminem ma Pan 7 dni na przesłanie tej wiadomości.
Panie Antoni,
przypominam o konieczności skontaktowania się ze mną w celu odbioru nagrody. To już ostatni dzwonek. Później ta możliwość przepadnie.
Moim zdaniem świetny uniform posiada reprezentacja Polski w piłce nożnej. Myślę, że biało czerwone stroje nie są obce. Jednak nie o tym chciałbym tutaj wspomnieć. Od kilku lat zaobserwować można, że piłkarze nie tylko świetnie prezentują się na murawie. Na Euro 2016 powstał formalny strój w ścisłej współpracy Vistuli i Polskiego Związku Piłki Nożnej. Bardzo elegancko wyglądało to podczas transmisji telewizyjnych, gdy pokazywana była także kadra wraz z personelem i wszyscy ubrani w jednakowe garnitury. Zdjęcia piłkarzy pod krawatem z motywem flagi – coś wspaniałego. Dzięki temu mogą pokazać nie tylko klasę na boisku, ale również poza nim. Bardzo cieszy… Czytaj więcej »
Panie Patryku, gratuluję wygranej!
Żeby odebrać nagrodę proszę przesłać na adres lukasz@czasgentlemanow.pl Pański adres mailowy do dalszego kontaktu. W zwrotnej wiadomości otrzyma Pan szczegóły.
W celu weryfikacji, proszę pisać z adresu, którego użył Pan przy publikacji powyższego komentarza.
Przypominam, że zgodnie z regulaminem ma Pan 7 dni na przesłanie tej wiadomości.
Wspomniał Pan co prawda w tekście o harcerstwie, jednakże dla mnie właśnie ta marka zasługuje na uznanie w tym temacie. Nie tylko harcerstwo w Polsce, ale i cały ruch skautingu na świecie. Pomimo, iż w każdym kraju stroje skautów się różnią i nie podchodzi się niego zawsze jak w Polsce, tj. mundur harcerski, to wszystkie mają jedną wspólną cechę. Niezależnie czy jest to koszula, połówka czy zwykły t-shirt. Chusta skautowa. Na całym świecie nieodłączny element skautingu. Nikt nie ma wątpliwości, że chustę na grobie Alka na Powązkach zostawili właśnie harcerze (lub skauci). Każdy też rozpozna harcerza, który idzie przez miasto… Czytaj więcej »
Panie Mateuszu, gratuluję wygranej!
Żeby odebrać nagrodę proszę przesłać na adres lukasz@czasgentlemanow.pl Pański adres mailowy do dalszego kontaktu. W zwrotnej wiadomości otrzyma Pan szczegóły.
W celu weryfikacji, proszę pisać z adresu, którego użył Pan przy publikacji powyższego komentarza.
Przypominam, że zgodnie z regulaminem ma Pan 7 dni na przesłanie tej wiadomości.
Dla mnie jest to brygada strzelców podhalańskich. Kto nie kocha oglądać ich pięknych galowych mundurów? Zawsze wyglądają przepięknie, z szacunkiem i honorem dla munduru. Nie da się ich też nie rozpoznać.
Moim zdaniem najlepiej do budowania swojego wizerunku przykłada się Adidas. Wymyślone kilkadziesiąt lat temu trzy paski z boku obuwia wzmacniały je i po dziś dzień buty Adidasa są zdobione w ten sam sposób, a słowo adidas przeszło do naszego języka jako buty sportowe. Ponadto od wielu lat sędziowie piłki nożnej są zaopatrywani w charakterystyczne stroje tej marki co wzbudza do niej pewien respekt. Aż ciężko byłoby sobie wyobrazić by robił to któryś z konkurentów Adidasa.
Panie Łukaszu, Czytelnicy i Czytelniczki Czasu Gentelmanów, wybaczcie mi, proszę, komentarz luźno związany z treścią wpisu, chciałabym jednak poruszyć bardzo istotną kwestię. Chcę też z góry uprzedzić, że mój komentarz nie będzie odnosił się do tego, co piękne i szlachetne, a do najpodlejszych czynów, do jakich zdolny jest człowiek, więc osoby szczególnie wrażliwe na okrucieństwo, proszę o pominięcie tego komentarza. Chciałabym mianowicie nawiązać do książki „Efekt Lucyfera” profesora Zimbardo, a szczególnie do opisanych w niej okrucieństw, które miały miejsce w czasie Stanfordzkiego Eksperymentu Więziennego, a także w amerykańskim więzieniu Abu Ghurajb w Iraku. W tym drugim dochodziło do niewyobrażalnych dla… Czytaj więcej »
Świetny uniform łączący klasyczny styl i praktyczne zastosowanie noszą pracownicy Kolei Mazowieckich. Panowie noszą tam ciemnozielone garnitury, a panie garsonki w tym samym kolorze. Uniformy dodają sporo klasy posiadaczom, a sam ciemnozielony kolor wyróżnia ich z tłumu i sprawia, że stają się oni rozpoznawalni dla pasażerów. Można również uznać że kolor jest całkiem ekstrawagancki i czyni mundury kolejarzy nieco mniej formalnymi. Bardzo cennym elementem garniturów są kamizelki, które pojawiają się dzisiaj dosyć rzadko, a przecież są świetnym dopełnieniem wizerunku. Wydaje mnie się, że charakter jaki mają w sobie te uniformy, dodaje sporo autorytetu tym, którzy je noszą, a to z… Czytaj więcej »
Jak idziesz do sklepu, chcesz, żeby był pożądany towar łatwy do znalezienia, w miarę tani i żeby nie było długiej kolejki do kasy. Ubranie obsługi ma „piątorzędne” znaczenie, albo jeszcze dalej. Jak idziesz do banku, chcesz, żeby było sprawnie, kompetentnie, uczciwie i w miarę uprzejmie – bankowiec w dresie wyglądałby dziwnie, ale na poziomie merytorycznym jest to bez znaczenia. Istnieje tez niebezpieczeństwo, że nosząc mundur formacji uważanej za źle działającą, złożoną ze złośliwych idiotów – nie przydajesz sobie autorytetu, lecz go tracisz, chociaż sam nic złego nie zrobiłeś. Obrywasz za bycie członkiem i za nadmierne chwalenie się tym faktem. Wyglądanie… Czytaj więcej »
Czy na pewno? Ubiór to także komunikat. Niechlujnym, rozciągniętym dresem komunikujesz, że nie traktujesz swojego rozmówcy poważnie. Jeśli wybierasz się na wesele, to swoim odświętnym strojem komunikujesz, że wydarzenie jest dla ciebie ważne i świętujesz chwilę wraz z parą młodą. Ubiór oczywiście nie jest najważniejszy, na pierwszym miejscu stoją umiejętności, wiedza czy uprzejmość, ale nie można na pewno powiedzieć, że nic nie znaczy. Inna sprawa, że dobry i elegancki uniform podnosi morale pracownika i daje mu poczucie wspólnoty, dzięki czemu pracuje on na jeszcze wyższym poziomie 😉