Od kilku dni niemal każdy kierowca posiadający prawo jazdy kat. B może prowadzić motocykl o pojemności do 125 ccm. To wspaniała wiadomość, gdyż motocykle o takich parametrach mogą z powodzeniem służyć do codziennych celów. Czas zatem zainteresować się motocyklami i rozejrzeć za odpowiednim dla gentlemana. Na szczęście dobrych klasyków jest kilka na rynku.

2013-Yamaha-YBR125-Custom-EU-Midnight-Black-Studio-002

Yamaha YBR Custom 125

Na wstępie muszę stałemu czytelnikowi, panu Mateuszowi, podziękować, za zmotywowanie mnie do opublikowania tego wpisu. Pan Mateusz niedawno napisał do mnie z informacją o kolejnym The Distinguished Gentleman’s Ride (pisałem o tym rok temu) oraz terminie wejścia w życie nowych przepisów zezwalających posiadaczom prawa jazdy kat. B na jazdę motocyklami o niewielkiej mocy. Co więcej przesłał mi całą listę atrakcyjnych modeli motocyklów!

Nowe przepisy

O nowych przepisach wiedziałem i szczerze mówiąc zastanawiam się czy powoli nie zacząć się rozglądać za jednośladem. Na robienie kolejnego prawa jazdy zdecydowanie nie mam teraz czasu ani chęci, a powoli zbliża się okres kiedy mógłbym sobie pozwolić na dodatkowy środek transportu. Do tej pory, bez dodatkowych uprawnień można było prowadzić motorowery i skutery do pojemności silnika 50 ccm. To nie dawało wielkiego pola do popisu.

Obecnie natomiast kierowcy z przynajmniej trzyletnim stażem będą mogli swobodnie kierować znacznie mocniejszymi maszynami. Przy 125 ccm osiągnięcie 80 km/h nie będzie problemem, a zatem podmiejskie i miejskie podróże będą w pełni komfortowe. Gorzej mają miłośnicy nadmiernej prędkości i osoby szukające jednośladu do odbycia dalekiej podróży np autostradami. Ci muszą się jednak postarać o odpowiednie uprawnienia. Ja zaliczam się do zwolenników spokojnej jazdy, a czy chciałbym jechać motocyklem gdzieś dalej, jeszcze nie wiem. Zatem nowe przepisy są w sam raz dla takich osób jak ja.

Tutaj trzeba dodać, że same przepisy nie dają umiejętności jazdy motocyklem. Bez odpowiedniej nauki stanowczo odradzam poruszania się tymi pojazdami.

125 to wcale nie jest mało

Przeglądając opinie o motocyklach tej klasy (nie będę bowiem ukrywał, że jestem zupełnym ignorantem w tej materii, ale chętnie się dokształcam) przekonałem się, że można z nich sporo wyciągnąć, a estetyką potrafią cieszyć oko. Mam tu na myśli zwłaszcza motocykle nawiązujące do klasycznego wzornictwa cruiserów i chopperów. Ważne jest też to, że nie trzeba wydawać zawrotnych sum na te pojazdy.

Przyznam, że stosunkiem jakości (na podstawie opinii) do wyglądu najbardziej przekonał mnie Intruder 125 LC (na zdjęciu poniżej), ale niestety zdaje się, że już go nie produkują, więc nie mógłbym go umieścić w tej serii wpisów. Właśnie dlatego mój wybór padł na Yamaha YBR Custom 125. Jest to w miarę porównywalny motocykl.

Suzuki Intruder 125 LC

Mój drugi typ: Suzuki Intruder 125 LC

Z patriotycznych względów przyglądałem się także odpowiedniemu Junakowi i Rometowi, ale wygląda na to, że lepiej dopłacić, niż szarpać się z potencjalnie licznymi usterkami. Poprawcie mnie, jeśli się mylę.

Yamaha YBR Custom 125 – opis producenta

„Wersja Custom łączy technologię YBR125 i amerykański „wyluzowany” styl. Dwunastolitrowy zbiornik paliwa w kształcie kropli i zdobione błotniki nadają temu motocyklowi wygląd dużej maszyny.

W motocyklu YBR125 Custom najważniejszy jest komfort. Uniesiona kierownica i nisko osadzone, obszywane siodełko zapewniają wygodną pozycję, pozwalającą cieszyć się ze sterowności i stabilności na niskich prędkościach.

Zgodny ze standardem normy EU3 ścięty tłumik zmniejsza emisję spalin, sprawiając, że YBR125 jest jedną z najbardziej przyjaznych dla środowiska i najcichszych maszyn w swojej klasie.

Szczegóły

  • Zbiornik paliwa w stylu maszyn produkowanych na zamówienie
  • Zdobione błotniki z przodu i z tyłu
  • Wygodne, nisko osadzone siodełko
  • Estetyczny, ścięty tłumik zmniejszający emisję spalin
  • Chromowane wykończenia i elegancki wygląd
  • Tylny bagażnik z poręczą

Dane techniczne: Yamaha YBR-125 Custom

Silnik 4-suwowy, SOHC, jednocylindrowy, 2-zaworowy
Pojemność 125 cm3
Moc maksymalna 7,5 kW (10,0KM) @ 7,800 obr./min
Gaźnik Układ elektronicznego wtrysku paliwa
Chłodzenie powietrzem
Układ zapłonu TCI (cyfrowy)
Hamulec przedni/tylni tarczowy/bębnowy
Wymiary 2055/845/1125 mm
Masa 129 kg
Pojemność baku 12 l
Ilość miejsc 2

Z pewnością jest tutaj wielu doświadczonych motocyklistów. Możecie polecić jakieś inne motocykle na początek, dla takich osób jak ja? Czym jeździcie na co dzień?

Zdjęcie i opis produktu pochodzą ze strony producenta.