Mówi się, że to kobiety oceniają samochody po wyglądzie, a mężczyźni zawsze pytają co jest pod maską. To nie do końca prawda. My też potrafimy docenić i zachwycić się pięknem doskonale zaprojektowanych aut. Niesamowite ile cudeniek powstało na przestrzeni ostatnich dziesięciu dekad! Porwałem się na niemożliwe i spróbowałem wybrać te najpiękniejsze. Pomożecie mi rozwinąć listę?
Niemożliwe
Oczywiście zadanie okazało się niewykonalne. By pokazać wszystkie piękne samochody, musiałbym wybrać ich pewnie kilkaset. Po długim dochodzeniu i przy Waszej pomocy, udało mi się zebrać 24 modele, które znacząco się wyróżniają. Przy okazji okazało się, że nie potrafię oceniać samochodów bardziej nowoczesnych. Owszem podobają mi się, ale jak dla mnie nie mogą konkurować z klasyką. Dlatego też w ogóle zrezygnowałem z próby wybrania jakichkolwiek nowszych modeli.
Galerię ustawiłem chronologicznie i nie mam zapędów by wybierać jedno naj naj auto. Podany rok odnosi się do początku produkcji danego modelu. Zaś na zdjęciu może być inny rocznik. Mam nadzieję, że przypadnie Wam do gustu mój wybór. Jeśli chcielibyście do niego coś dodać, jest na to miejsce w komentarzach. [zdjęcia można powiększyć klikając na nie]
<<Zobacz też: Reklamy automobilów sprzed 100 lat>>
1931 Alfa Romeo 8C 2300 – pierwszy model z serii 8C. Początkowo produkowany z przeznaczeniem wyścigowym, ale ostatecznie wiele samochodów trafiło do zwykłego drogowego użytku.
1934 Mercedes-Benz 500 K – luksusowy kabriolet. Jego mocny silnik pozwalał osiągnąć prędkość do 160 km/h przy zużyciu 30l paliwa na 100 km.
1935 Rolls-Royce Phantom I Jonckheere Coupe – Rolls-Royce’y Phantom I były produkowane w latach 1925–1931. Poniższy model został jednak przerobiony w 1935 przez Henriego Jonckheere’a i jego syna. Standardowy wygląd zastąpiono tym, co widać na poniższym zdjęciu. To absolutnie unikalny design w najwyższej klasie art-deco.
1936 Talbot Lago T150C Cabriolet – firmę założył w 1903 roku hrabia Shrewsbury Charles Chetwynd-Talbot. Natomiast w 1935 roku przejął ją Antonio Lago nadając ostateczną nazwę. To wówczas rozpoczęła się produkcja samochodów sportowych. Niestety marka przetrwała tylko do końca lat 50-tych.
1936 Delahaye Type 135 – Delahaye to francuska firma specjalizująca się samochodach sportowych. Ich projekty są niezwykle atrakcyjne dla oka. Wydają się być kwintesencją epoki. Warto przejrzeć ich wszystkie modele.
1937 Peugeot 402 Darl’Mat Pourtout – najpiękniejszy z modeli Peugeot. Zaprojektowany przez Georgesa Paulina i wykonany przez Marcela Pourtout. Widać tutaj zachwyt aerodynamiką.
1948 Jaguar XK120 – jeden z najładniejszych Jaguarów. Między 1948–1954 wyprodukowano ich ponad 12 tysięcy.
<<Zobacz też: Automobilem do Europy>>
1949 Delahaye type 178 Drophead Coupe – musiałem jeszcze wrócić do tej francuskiej marki. Ten model powoli już zrywa z przedwojennym stylem. W motoryzacji zachodzą zmiany.
1950 Abarth 205A – o Abrath zapewne mało kto słyszał. Nic dziwnego. Powstały tylko trzy samochody. Nie modele, dokładnie trzy egzemplarze. Zbudował je we Włoszech Austriak Carlo Abrath.
1953 Studebaker Champion Regal Starliner – nie mogło w zestawieniu zabraknąć projektu Raymonda Loewy’ego, który miał wielki wpływ na zastosowanie zasad aerodynamiki w motoryzacji. To jedno z najpiękniejszych amerykańskich aut.
1954 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing – drzwi tego samochodu podnosi się do góry, stąd nazwa. „Gullwing” oznacza skrzydło mewy, a uniesione drzwi przypominają właśnie skrzydła. Najciekawsze jest to, że takie rozwiązanie otwierania drzwi narzuciła konstrukcja samochodu, a nie względy estetyczne.
1957 BMW 507 Series II – ten samochód, choć piękny, przyniósł straty BMW. Był przeznaczony na rynek amerykański, ale okazał się być zbyt drogi.
1958 Oldsmobile 98 Convertible – piąta generacja Oldsmobila ma w sobie coś niesamowitego. To ogromne, luksusowe auto jest wręcz ikoną amerykańskiego, miejskiego stylu lat sześćdziesiątych.
1961 Jaguar E-type – bez tego modelu nie można było zrobić takiego zestawienia. Linia maski, kształt reflektorów, zgrabny tył… Uwielbiam ten samochód! Przez wielu jest uważany za najpiękniejszy samochód wszech czasów.
1961 Shelby AC Cobra – ten sportowy samochód powstał przy współpracy angielskiej firmy AC Cars i Carrolla Shelby’ego. Ten model jest obecnie niezwykle popularny. Powstaje wiele replik. W sieci łatwiej znaleźć zdjęcia tych kopii niż fotografii oryginalnego auta.
1962 Ferrari 250 GTO – to najpiękniejszy model Ferrari i obecnie najdroższy. Powstało tylko trzydzieści kilka egzemplarzy.
1962 Triumph Spitfire Mk1 – to piękny brytyjski samochód sportowy. Do 1980 roku powstało pięć generacji tego modelu.
1963 Aston Martin DB5 – maszyna do zadań specjalnych. Został pierwszym samochodem Jamesa Bonda w filmie „Goldfinger”. Później w kilku innych częściach serii. Gościnnie pojawił się też w ostatniej „Skyfall” (raczej po raz ostatni).
1963 Porsche 911 – miał nosić pierwotnie numer 901, ale system takiego nazywania modeli zastrzegł już sobie Peugeot. Model klasyczny ma w sobie tyle uroku, co już żaden kolejny, a nowe generacje powstają do dzisiaj.
1964 Ferrari 275 GTB – piękne połączenie klasycznego sportowego samochodu z nowoczesnym designem w wydaniu późnych lat sześćdziesiątych (zwłaszcza reflektory). Z modeli Ferrari żaden nie przypadł mi aż tak do gustu.
1965 Ford Mustang – kolejny samochód bez którego nie można mówić o historii motoryzacji. Mustang jest niezwykle męskim samochodem, kojarzy się z niezależnością i zdecydowaniem. Nic dziwnego, że okazał się niebywałym sukcesem komercyjnym.
1966 Lamborghini Miura P400 – projektantem tego samochodu jest Marcello Gandini. To wspaniały okaz włoskiego designu, zwłaszcza jeśli chodzi o linie profilu.
1967 Cadillac Eldorado – Cadillac to kolejna ikona amerykańskiego świata. Seria Eldorado była niezwykle luksusowa, a poniższy rocznik uważam za szczyt pod względem estetyki w kategorii tak dużych samochodów.
1970 Dodge Challenger – jest to nieco spóźniona odpowiedź na Forda Mustanga. Trudno jednak sobie wyobrazić amerykańskie szosy bez tego samochodu.
Jak już wspominałem wybrać było bardzo ciężko, a im późniejsze samochody porównywałem, tym mniej mi się podobały w zestawieniu z klasykami. Dlatego też pozwoliłem sobie zatrzymać się na początku lat siedemdziesiątych. Nie twierdzę jednak, że nie było później pięknych samochodów i że wcześniej nie było innych cudeniek. Jeśli chcielibyście coś dodać do tej listy, zachęcam! Podawajcie konkretne modele (może być link do zdjęcia) w komentarzach.
Alfa Romeo Spider – najdłużej (1966-93) produkowany kabriolet o nie zmienionym wyglądzie, wylansowany w filmie „Absolwent” z Dustinem Hoffmanem…
http://www.mycarheaven.com/wp-content/uploads/2013/11/Alfa-Romeo_Spider-Duetto.jpg
Bardzo przyjemna lista. 😉 Jak najbardziej pochwalam zrezygnowanie z oceny najnowszych modeli. Czas pokaże czy ich design i rozwiązania techniczne są warte uwagi. 🙂
Alfa Romeo 33 Stradale



Maserati Khamsin
Lancia 037 Stradale
http://www.bozhdynsky.com/wp-content/uploads/2013/08/lancia-037-04.jpg
Alfa Romeo Giulietta Sprint Zagato
Aston Martin DB4 GT Zagato
Volvo P1800
http://silodrome.com/wp-content/uploads/2012/04/Volvo-P1800-Car.jpg
Maserati i Volvo super!
Z lat 60-70 ewidentnie zabrakło mi Volvo P1800. Z nowszych konstrukcji: Mercedes W126 SEC, Ferrari F40 (kwintesencja lat 80, marzenie każdego małego i dużego chłopca), Bentley Arnage T, Alfa Romeo 8C, Maserati Quattroporte, z bardziej „budżetowych” konstrukcji warto wspomnieć o Peugeocie RCZ.
wg mnie Ferrari 250 gt lusso wygląda dużo lepiej niż 250 gto. Szkoda, że zabrakło samochodów z ostatnich 30 lat.
p.s. polecam na youtubie kanał Petrolicious
Gt lusso też jest bardzo ładny, ale jednak nie zmienię zdania.
Auta piękne. Spitfire to mój faworyt – nie aż tak oklepany.
[Edit Ł.K. – dzięki za czujność! Poprawione.]
Citroen Ds i Sm
[Edit Ł.K. – dzięki za czujność! Poprawione.]
No i jak zapomniec o Ford Torino, kwintesensja latach 60′.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Torino
Muszę się przyznać, że ten samochód był na liście. Odpadł dosłownie w ostatnim momencie. Uznałem, że skoro jest już Dodge i Mustang, niższej klasy Torino jednak nie powinien się tutaj znaleźć.
W zesawieniu brakuje mi Lanci. Np. Fulvia, Thema 8.32, Delta HF Integrale
O Abarth słyszał każdy miłośnik włoskiej motoryzacji. Firma ta tworzy lepsze wersje aut z półwyspu apenińskiego. Aktualnie Fiat ma prawa do marki i oddaje hołd oryginalnej wytwórni.
Co do Talbota marka przetrwała dłużej, nie znam się specjalnie na motoryzacji ale widziałem auta pod tą marką wyglądające na mniej więcej lata ’80
Talbot – Lago z pierwszej połowy XX wieku to jednak co innego niż reaktywowana przez PSA w latach 80 marka Talbot.
Myślę, że taka na takiej liście mogłyby się znaleźć samochody Bugatti.
Pozdrawiam
Krzysztof
Przepraszam za błąd. Miało być „Myślę, że na takiej…”
Brakuje mi tu jednak aktualnie produkowanych aut! Tym bardziej, że kropka nad i zawisła na latach ’70-tych, które z finezji, polotu i elegancji miały stosunkowo niewiele – to były raczej proste auta dla ludu, ciosane toporem.
Dlatego mimo wszystko, szkoda, że nie pojawiły się tutaj m.in.:
Bentley Continental – http://tnij.org/bentley_continental1
Aston Martin DBS – http://tnij.org/astonmartin_dbs1
Mercedes Benz CL – http://tnij.org/mercedesbenz_cl1
Maserati GranTurismo – http://tnij.org/maserati_grantturismo1
Porsche 911 – http://tnij.org/porsche_911_2013
Poza tym, nie dostrzegam jednego, ważnego szczegółu wśród aut „starszych”, otóż:
http://tnij.org/porsche_356_and_am 🙂
Dodałbym kilka aut, głównie amerykańskich.
Packard 120- samochód może i nie wyróżniający się zbyt bardzo od innych amerykanów z tego samego okresu- ale mający idealnie dobraną linię.
Cord 810 -samochód wyglądający „inaczej” i przy okazji wyjątkowo elegancki.
Citroen DS
1957 Chevrolet, 1959 Cadillac, 1958 Plymouth, Ford Skyliner- wozy z lat 50tych, może trochę przestylizowane- ale moim zdaniem- piękne i eleganckie.
Mercedes C123, C124, C115
Rover SD1. W zasadzie to każdy Rover.
Ford Thunderbird
Chrysler Airflow
BMW 501
Nie zaszkodzi też dodać czegoś z demoludów.
Tatra 603, Tatraplan- piękny streamliner
Wołga M21
Czajka
Najpiękniejszy bez wątpienia był, jest i będzie 1939 Talbot Lago T150 CSS Pourotut Coupe:
http://www.flickr.com/photos/photosbyjohnwiley/8847039763/
Trudno być obiektywnym tworząc taką listę ponieważ o gustach się przecież nie dyskutuje. Jako miłośnik starszych konstrukcji uważam że jednym z najpiękniejszych jest Bugatti 57 S(C) Atlantic z roku 1938…
http://www.top10tag.com/wp-content/uploads/2013/06/Bugatti-57-SC-Atlantic-1938.jpg
Zdecydowanie zabrakło aut japońskich !!!! Połowa z zaprezentowanych aut jest zwyczajnie brzydka.
Poproszę przykłady tych pięknych japońskich aut.
Nissan Skyline KPGC110 Hakosuka GTR, Toyota 2000GT, Honda NSX, Toyota Celica A20 A35, Datsun S30 240z, różnego rodzaju Mazdy RX itp. Nie wiem w jakich rocznikach się poruszamy :). Było mnóstwo pięknych samochodów, które biły europejskie i amerykańskie, nie tylko, pod względem wyglądu, ale przedewszystkim technologii. Jeśli jednak ktoś ma klapki na oczach (Broń Boże, nie piję teraz do Ciebie, szanowny autorze) to tego nie zauważy…
Najbardziej przypadła mi do gustu Toyota 2000GT, ale i tu widać inspiracje europejskimi modelami.
Pamiętaj, że to subiektywny wybór, a na samym końcu zaprosiłem wszystkich do poszerzania go własnymi typami w komentarzach.
Można to robić bez krytykowania cudzych gustów.
Jasne, każdy ma swój gust. Polecam jednak poszerzać horyzonty :). Pozdrawiam.
No a moja Multipla? Wybaczam, bo jej brak to na pewno niedopatrzenie 😉
Polecam też przyjrzeć się modelom marki Panhard (model Dynamic lub 24), Pegaso (model Z102), Lancii Fulvii, Alfie Romeo Giulii (zwłaszcze wersji Sprint), starym Fiatom i Cytrynkom.
Z tej listy najbardziej podoba mi się Alfa Romeo.
przy zastrzeżeniu subiektywności, nie ma co się spierać co do wybranych modeli…
jednakże przy dokonaniu wyboru Porsche 911… wypadałoby się pokusić o wskazanie konkretnego modelu w konkretnej generacji (te auta od 1963 przeszły wiele zmian, których nie dostrzeba jedynie J. Clarcson 😉 )
no chyba że data przy nzawie miała wskazać właśnie na pierwszy rok produkcji – w takim razie nalezy uznać mój post za wynik niedopatrzenia.
Tak, o to właśnie chodziło.
Czy inny rocznik byłby tu lepszy? Wybrałem ten jako oryginał, z którego powstała cała seria.
Zdecydowanie brakuje tu Citroena DS, szczególnie w wersji od 1967 roku. Jest to symbol nie tylko stylistycznej i technicznej awangardy, ale i piękna. I to nie tylko według mnie 😉 Dodałbym tu też model SM oraz Volvo Amazon i P1800.
Pomimo sporego grona włochów na liście, brakuje mi tu np. Fiat 8V (najładniejszy w postaci konceptu od Zagato), Fiat Dino, Maserati 3500 GT lub Bugatti Atlantic. Dodatkowo Cord 810/812, Volvo P1800, VW Karmann Ghia, 1971 Pontiac Firebird (Trans-Am), 1972 Chevy Camaro Mk2, Bizzarrini GT Boano. Końcówka stulecia i począteg nowego to cudeńka typu Excalibur lub Classic Tiffany, Wiesmann GT, Alfa Romeo 8C. Bankowo jest ich więcej ale mam pustkę w głowie teraz. Swoją drogą… czy to taka tendencja, że Włosi projektują najwięcej najładniejszych samochodów? Pozostali tylko głównie podbierają i mieszają ich pomysły.
Stanowczo brakuje brytyjskich Morganów.
Zdecydowanie brakuje mi Porshe 356.
Wszystkie są bez wątpienia piękne, ale jednak z nieco innej „parafii”. O ile wszystkie klasyki europejskie mają szyk to muscle cars z za oceanu to agresywne, głośne i wyzywające wozy. Czy europejskie auta nie budzą skojarzeń z szykowną koszulą i dobrym zegarkiem? Chyba tak. Natomiast wizerunek Mustanga czy Challengera nasuwa na myśl rozciągniętą koszulkę, czarne okulary, 3-dniowy zarost i papierosa w ustach kierowcy.
PS. Merc SL z 54-go to najpiękniejsza rzecz. Nie tylko spośród samochodów 😉
Współcześnie wg Ciebie już nie produkuje się pięknych samochodów?
Zabrakło tutaj starszego brata Dodge Challengera, czyli Dodge Chargera R/T z 69 roku. Ten samochód ma duszę. Jest piękny i jednocześnie agresywny.
kokum kokum
Klasyka jest zdecydowanie najlepsza. Cudowne modele. Aż miło popatrzeć na takie autka. 🙂
Świetne zestawienie! Samochody te są przepiękne!