Na co dzień zwracamy uwagę nie tylko na to, jak wyglądamy, ale też na to, jak nasze buty są przystosowane do warunków na dworze. Wybierając samochód również skupiamy się na jego wyglądzie, jakości wykonania i komforcie, ale czy wiemy dostatecznie dużo o jego obuwiu – oponach?

opony0

Wpis powstał przy współpracy z Goodyear.
Seria Gentleman w podróży.

Przed podróżą

Sezon mniejszych i większych podróży już powoli się rozpoczyna. Wiele z nich odbędziemy samochodami. Warto przyjrzeć się ich stanowi, przed wyjazdem, żeby nie narażać na ryzyko siebie ani współpasażerów. Szczególne opony są tutaj ważne. Jeśli okazałoby się, że coś z nimi jest nie tak i należy je wymienić, lepiej kierować się czymś więcej, niż tylko ceną i marką.

Sam stoję przed wyborem nowych opon do mojego samochodu. Spotkałem się więc ze specjalistą i wypytałem o cechy letnich opon. Dzisiejszy wpis będzie więc bardziej motoryzacyjny i niejako uzupełni zeszłoroczny artykuł o radzeniu sobie w poślizgu. Technika wyjścia z poślizgu to bowiem jedno, a zabezpieczenie się przed takimi sytuacjami poprzez wybór odpowiednich opon to druga, równie ważna sprawa.

Zacznę od ciekawej historii Charlesa Goodyeara, wynalazcy wulkanizacji. Następnie opowiem o cechach opon, którymi powinniśmy się kierować przy zakupie oraz o niedawno wprowadzonych etykietach mających nam w tym pomóc. Zakończę natomiast konkursem dla czytelników, w którym będzie można wygrać udział w szkoleniu bezpiecznej jazdy w Szkole Jazdy Subaru!

goodyearCharles Goodyear

Istnienie opon zawdzięczamy głównie Charlesowi Goodyearowi. W I połowie XIX wieku poświęcił swoje życie opracowaniu metody obróbki kauczuku – wulkanizacji. Choć dzięki sukcesowi umożliwił nam produkcję gumowych podeszew, kaloszy i rzecz jasna opon, do śmierci nie zdobył majątku dzięki swojemu odkryciu. Pewnie byśmy nawet o nim nie pamiętali gdyby nie marka Goodyear (Goodyear Tire and Rubber Company), która powstała niemal cztery dekady po jego śmierci i włączyła jego nazwisko do swojej nazwy. Obecnie jest to jeden z największych producentów gumy i opon na świecie.

Co ciekawe, każdy miłośnik dobrych butów będzie znał nazwisko Goodyear z metody wykonywania skórzanych podeszew, zwanej „Goodyear welt”. Wynalazcą tej techniki był syn Charlesa Goodyeara.

opony1

 

Gentleman na drodze

O butach wiem już sporo, ale opony to zupełnie inna bajka. Jeśli śledziliście zeszłoroczną serię artykułów Gentleman na drodze, mogliście zauważyć w jak wielu sytuacjach dobre opony się przydają. Zatem, żeby być na drodze tytułowym gentlemanem, należy nie tylko okazywać dobre maniery innym uczestnikom ruchu, być przygotowanym mentalnie do trudnych i zaskakujących sytuacji, ale również zadbać o to, żeby nasz samochód nie zawiódł nas w najgorszej chwili. Sam więc postanowiłem zgłębić ten temat.

Spotkałem się w podpoznańskim serwisie Premio z panem Jarosławem Bojszczakiem, kierownikiem serwisu. Dowiedziałem się od niego mnóstwa ciekawych rzeczy.

Mój rozmówca, pan Jarosław Bojszczak.

Mój rozmówca, pan Jarosław Bojszczak.

 

Jak ocenić czy opona nadaje się do wymiany?

Jest kilka sytuacji, w których będziemy zmuszeni do wymiany opon. Pierwsza to rzecz jasna uszkodzenie opony, sprawiające, że nie będzie się już nadawała do użytku. Tutaj warto zaznaczyć, że nie można wymienić sobie jednej opony na jakąkolwiek inną. Powinniśmy kupić taką samą jak ta, po drugiej stronie osi, ale głębokość bieżnika nie powinna się różnić bardziej niż 2 mm.W przeciwnym wypadku należy wymienić obie opony na osi.

Drugą sytuacją jest zużycie opon. Kiedy bieżnik jest płytszy niż 1,6 mm przepisy ruchu drogowego zakazują jazdy na takich oponach. Jednak nawet bieżnik nieco głębszy może nie zapewnić nam bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni. O nowych oponach należałoby pomyśleć już przy 3 mm głębokości (opony zimowe już przy 4-4,5 mm). Tę głębokość możemy sprawdzić sami na środku opony. Producenci stosują też specjalne ograniczniki wewnątrz bieżnika, które mają właśnie wysokość 1,6 mm. Zrównanie bieżnika do tych ograniczników sygnalizuje, że opona jest do zmiany.

Sprawdzamy głębokość bieżnika.

Sprawdzamy głębokość bieżnika.

Ten ogranicznik wskazuje minimalną głębokość bieżnika.

Ten ogranicznik wskazuje minimalną głębokość bieżnika.

Trzecią sytuacją jest przekroczenie wieku opony. Zazwyczaj opona ma żywotność 8-10 lat i jeżdżąc niewiele, prędzej się zestarzeje niż zetrze. Stare opony natomiast kruszeją i również są niebezpieczne do jazdy. Wiek możemy sprawdzić na boku opony. Specjalny zapis czterech cyfr określa tydzień i rok (TTRR) produkcji.

Przy wymianie opon z zimowych na letnie (czy odwrotnie) pracownicy serwisu powinni sprawdzić ich stan i dać znać, że zbliża się termin zakupu nowych.

<<Zobacz też: Najpiękniejsze samochody w historii – subiektywny wybór>>

1915 oznacza produkcję opony 19. tygodnia 2015 roku.

1915 oznacza produkcję opony 19. tygodnia 2015 roku.

Czym się sugerować przy zakupie?

Do niedawna zdecydowana większość kierowców mogła sugerować się takimi informacjami jak cena, marka, czy opinie znajomych, sprzedawców oraz użytkowników Internetu. Jak łatwo się domyśleć, nie wszystkie tak pozyskane informacje są wartościowe, zwłaszcza jeśli ktoś zupełnie nie zna się na oponach. W końcu wszystkie wyglądają niemal tak samo, a różnią się tylko ceną i marką. Przynajmniej w oczach laika.

opony6

 

Etykiety

Właśnie dlatego w 2012 roku Unia Europejska narzuciła zrzeszonym krajom wprowadzenie etykiet, które informują klientów o podstawowych parametrach opon. Wspomniane etykiety są podobne do etykiet stosowanych na sprzętach AGD, wskazujących na klasę energooszczędności. W przypadku opon skupiono się na trzech parametrach, które są ważne podczas jazdy. Niestety wielu, o ile nie większość, klientów nadal nie wie, o istnieniu tych etykiet.

Oto o czym one informują.

etykieta2Bezpieczeństwo

Jedną z opisanych cech jest przyczepność opony na mokrej nawierzchni. Mowa właśnie o mokrej, gdyż aquaplaning (akwaplanacja), czyli poślizg wywołany zebraniem się warstwy wody między oponą a jezdnią, to jedno z bardziej niebezpiecznych zjawisk występujących podczas jazdy w sezonie letnim. Opona dobrze odprowadzająca wodę spod kół może przed tym uchronić. Dzięki temu nie będziemy musieli sprawdzać swoich umiejętności radzenia sobie w takiej sytuacji. Tutaj bardzo istotna jest jakość bieżnika – jego kształt i głębokość.

Wyobraźnię pobudzają statystyki kolejnych klas. Na potrzeby etykiet testuje się hamowanie identycznego samochodu jadącego po mokrej nawierzchni z prędkością 80 km/h na różnych oponach. Auto na oponach klasy B zatrzyma się aż o 3 metry dalej niż auto na oponach klasy A! To spora różnica, ale im niższa klasa tym robi się mniej bezpiecznie. Samochód na oponach klasy F zatrzyma się aż o 18 metrów dalej niż ten na najlepszym ogumieniu!

Jasno więc widać, że ten prosty parametr ma ogromne znaczenie dla naszego i innych użytkowników ruchu bezpieczeństwa.

etykieta1Oszczędność

Nie może dziwić fakt, że Unia wybrała też parametr wpływający na ekologię, ale ma on przy okazji spore znaczenie dla naszych portfeli. Zużycie paliwa jest ściśle związane z oporem toczenia opony. Im większe tarcie, tym więcej mocy potrzebujemy, żeby jechać dalej. Im więcej mocy zużywamy, tym więcej paliwa spalamy i więcej zanieczyszczeń produkujemy.

Dla klienta zapewne najważniejsze będą wyliczenia ile można zaoszczędzić kupując opony wyższej klasy. Okazuje się, że wybierając opony z klasą A zamiast tych z klasą G, przez całe życie opon zaoszczędzimy na paliwie ok. 320 Euro, co może pozwolić na zakup kolejnego kompletu opon! Różnica między klasą A a B wynosi natomiast 60 Euro.

etykieta3Komfort

Trzecim parametrem jest poziom hałasu jaki wytwarzają opony. Jazda samochodem na „głośnych” oponach do komfortowych nie należy, natomiast te „najcichsze” są niemal niesłyszalne dla kierowcy. Większość klientów, którzy jeździli najpierw na tych gorszych, a później spróbowali tych lepszych już nie chce wracać do tańszej wersji.

Różnica między pierwszą a trzecią klasą wynosi przynajmniej 6 dB!

Więcej o statystykach i etykietach możecie zobaczyć na tej stronie. Niestety wybrane przez Unię parametry na etykietach nie są zbyt trafne przy ocenie jakości opon zimowych. Pamiętajmy o tym przy zakupie.

<<Zobacz też: Jak z klasą wozić swoją damę>>

Co wybrać?

Bardzo zaskoczył mnie pan Bojszczak mówiąc mi, że klienci najczęściej pytają właśnie o poziom hałasu. Sam przypuszczałbym, że raczej interesują się kwestią oszczędności. Pan Jarosław natomiast przekonywał mnie, że najrozsądniej jest najpierw zwracać uwagę na klasę przyczepności do mokrej nawierzchni. Ten parametr może nam uratować życie. Pozostałe ocalą tylko kilka złotych albo oszczędzą nieco nasze uszy.

Producenci opon jednak zwracają uwagę na wiele innych parametrów. Na przykład Goodyear bada swoje produkty pod kątem aż 50 cech! Są to między innymi odporność na zużycie, kształt bieżnika, trwałość profilu opony, nawet design jest ważny. Warto w wolnym czasie zapoznać się też z tymi sprawami, żeby w pełni rozumieć skąd bierze się wysoka jakość opony.

Teraz już przy zakupie nowych opon możecie kierować się czymś więcej niż tylko ceną i marką. Warto wybrać opony najlepsze dla swojego stylu jazdy w zasięgu naszych możliwości finansowych. Niestety są klienci, którzy inwestują mnóstwo pieniędzy w świetny samochód, który później jeździ na tanich i kiepskich oponach, bo funduszy już zabrakło. A przecież nie jest to rzecz, na której warto oszczędzać.

Trudny wybór.

Trudny wybór.

 

Konkurs – Szkoła Jazdy Subaru

Skoro czytacie ten artykuł, na pewno jesteście świadomymi kierowcami i liczy się dla Was bezpieczeństwo. W zeszłym roku mogliście zobaczyć jak sam przeszedłem szkołę bezpiecznej jazdy. Teraz mogę Was do takiej zaprosić.

Do wygrania są trzy zaproszenia na całodzienne szkolenie w Szkole Jazdy Subaru na Torze Kielce, gdzie będzie można poznać między innymi techniki patrzenia na drogę, awaryjnego hamowania czy jazdy slalomem. To bardzo wartościowa lekcja, więc gorąco zachęcam do walki o nagrodę! Szkolenie odbędzie się 20 sierpnia 2015.
(Nagroda obejmuje szkolenie wraz z wyżywieniem. W jej skład nie wchodzi pokrycie kosztów dojazdu.)

Żeby wygrać, należy zostawić komentarz z odpowiedzią na pytanie: Opisz niebezpieczną sytuację, jaka spotkała Cię  na drodze. W jaki sposób sobie z nią poradziłeś? Odpowiedź nie może przekraczać 1000 znaków.

Z podanych komentarzy wybiorę trzy najlepsze, które nagrodzę. Większą ilość ciekawych komentarzy zbiorę natomiast w jeden wpis i opublikuję wraz z wynikami konkursu. Będzie to ciekawa lekcja dla nas wszystkich.

Czas na zostawienie komentarzy: do godziny 23:59 niedzieli 28 czerwca 2015 r. Zwycięzców wyłonię w przeciągu 10 dni. Szczegółowy regulamin konkursu znajdziecie tutaj.

Powodzenia!

PS Dajcie też znać w komentarzach, jeśli macie jakieś rady odnośnie sprawdzania jakości opon albo dbania o własne.

Fotografie w serwisie Premio wykonała Agnieszka Werecha z TiAmoFoto.pl.